آب یا نوشیدنی ورزشی؟

آب یا نوشیدنی ورزشی؟

تاریخ ایجاد : 1397/04/15

آب یا نوشیدنی ورزشی؟

آب می تواند به خوبی نیاز شما را به دهیدارته ماندن بدن تأمین کند. با این حال، ممکن است نوشیدنی های ورزشی، در طول تمرین های شدید و یا طولانی مدت به آب ترجیح داده شوند. انجمن ملی مربیان ورزشی می گوید: آبرسانی  با نوشیدنی های ورزشی که حاوی کربوهیدرات و الکترولیت ها (به عنوان مثال، سدیم و پتاسیم) است در حین تمرین های ورزشی جهت جایگزین کردن و تولید انرژی مناسب است

آب یا نوشیدنی ورزشی؟

آب می تواند به خوبی نیاز شما را به دهیدارته ماندن بدن تأمین کند. با این حال، ممکن است نوشیدنی های ورزشی، در طول تمرین های شدید و یا طولانی مدت به آب ترجیح داده شوند. انجمن ملی مربیان ورزشی می گوید: آبرسانی  با نوشیدنی های ورزشی که حاوی کربوهیدرات و الکترولیت ها (به عنوان مثال، سدیم و پتاسیم) است در حین تمرین های ورزشی جهت جایگزین کردن و تولید انرژی مناسب است.

برای انتخاب یک نوشیدنی ورزشی مناسب باید به نکات زیر توجه کرد:

  • به سرعت جذب شود
  • موجب حفظ و تعادل مایعات و الکترولیت های بدن شود
  • بیماری گوارشی ایجاد نکند
  • کارایی فعالیت ورزشی را افزایش دهد.

نوشیدنی ورزشی باید دارای یک غلظت استاندارد باشد تا به واسطه استفاده از آن عوارض پزشکی ایجاد نشود. یک نوشیدنی ورزشی، مثلا نوشابه ورزشی ۴ تا ۸ درصد کربوهیدرات (۴۰ تا ۸۰ گرم کربوهیدرات در هر لیتر) دارد. چون حاوی گلوکز و یا پلی مرهای گلوکز و الکترولیت ها (۵/۰ گرم سدیم در هر لیتر) است، در نتیجه کربوهیدرات و مایعات مورد نیاز بدن را تأمین می کند.


اما اگر نوشابه های ورزشی بیشتر از ۸ درصد کربوهیدرات داشته باشند، استفاده از آنها ناراحتی های گوارشی را موجب می شوند. همچنین، یک نوشابه ورزشی صرفاً حاوی فروکتوز چندان مطلوب نیست، چون جذب آن کندتر است و در نتیجه می تواند به ناراحتی های گوارشی منجر شود. فقط اینکه کربوهیدرات و سدیم موجود در یک مایع، طعم و مزه آن بهتر می شود و لذا بیشتر استفاده می شود.

 

کدام یک از نوشیدنی ها باعث می شود که بدن آب بیشتری را از دست بدهد؟

مشروبات الکلی بیشترین تأثیر را در دهیدراتاسیون (کم آبی) بدن دارند.قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئین دار نیز به همین شکل تأثیر دارند.اما شاید برای شما جای سوال باشد که چرا با وجود اینکه این نوشیدنی ها حاوی آب هستند بازهم موجب کم آبی در بدن می شوند؟ دلیل آن کافئین موجود در این نوشیدنی ها است که باعث می شوند آب بدن به شکل ادرار از کلیه های شما دفع شوند.

آب بهترین انتخاب برای آبرسانی به بدن است.

از کجا بدانیم که بدن ما دچار کم آبی شده است؟

یک راه ساده برای تشخیص میزان آب بدن، بررسی رنگ ادرار است.اگر رنگ ادرار روشن یا بی رنگ است، یعنی  آب کافی در بدن تان وجود دارد.هر چه ادرار شما تیره تر (زرد) باشد، یعنی آب موجود در بدن شما کافی نیست.با نوشیدن مایعات به اندازه ی کافی می توانید آب بدن را در حد متعادل نگه دارید.از دیگر راه های بررسی میزان آب بدن بررسی تغییرات در وزن و میزان تعریق در طول روز است. لازم است بدانید کاهش وزن موجب از دست دادن آب بدن می شود و همچنین هر چه تعریق در شما بیشتر باشد طبیعتا” آب زیادی را از دست داده اید و لازم است آب از دست رفته را جبران کنید.

بزرگترین نشانه هشدار در از دست دادن زود هنگام آب

تشنگی یکی از اولین علامت های هشدار دهنده ی کمبود آب در بدن می باشد.اما به جز آن علامت های دیگری مانند خستگی، برافروختگی پوست، تنفس تند، افزایش ضربان قلب، کاهش ظرفیت ورزش و علایم تأخیری شامل ضعف و سرگیجه نیز هستند.تشنگی زمانی اتفاق می افتد که حداقل ۲ درصد از وزن بدن خود را در تتیجه عرق کردن از دست داده باشید.پس آبرسانی قبل و در طی فعالیت های شدید جسمی بسیار مهم است.هر وقت احساس کردید که بدن شما دچار کم آبی شده است، فعالیت خود را متوقف کنید و مقداری آب بنوشید.

سعی کنید آب یا مایعات را به آرامی بنوشید، چنانه این کار را سریع انجام دهید می تواند دفع ادرار را تحریک کند و در نتیجه آب کافی در بدن نماند.